De blok- en examenperiode staat weer voor de deur en dat betekent veel leerstof in je hoofd krijgen op korte tijd. Het is dus essentieel om die tijd efficiënt te gebruiken, maar dat is met autisme en/of ADHD geen walk in the park. Een goed doordachte planning was telkens mijn ultieme houvast en die stelde ik op in verschillende stappen. (meer uitleg onder de infographic)
1. Maak een visueel overzicht
Net zoals veel personen met autisme en/of ADHD ben ik een visuele denker en ik moest in één oogopslag mijn planning kunnen zien. Ik goot de volledige blok- en examenperiode in een tabel op een A4-blad; een kolom per week en een rij per weekdag. Vervolgens vulde ik mijn examens in. Ik maakte meestal ook gebruik van een kleurcode voor mijn vakken.
2. Plan eerst herhaling in
De dag – of soms de twee dagen – vóór een examen reserveerde ik om dat vak te herhalen. Idealiter was dit de derde keer dat ik het vak doornam. Een vak twee keer instuderen en een derde keer herhalen bleek voor mij de ideale formule om de leerstof volledig te beheersen.
3. Bepaal je studeertijd
Alvorens alles in te plannen maakte ik een lijst van al mijn vakken met per vak een ruime schatting van het aantal keren dat ik het zou moeten studeren en het aantal dagen dat ik ervoor zou nodig hebben. Bijvoorbeeld:
– Eerste keer instuderen – 3 dagen
– Tweede keer instuderen – 2 dagen
– Derde keer herhalen – 1 dag
Daarna telde ik hoeveel dagen ik in totaal nodig had en hoeveel beschikbare dagen er waren in mijn planning (zonder daarbij de halve dagen na het afleggen van een examen mee te tellen). Als het er te weinig waren begon ik wat te snoeien in mijn studeertijd.
4. Verdeel je studeerdagen
Nu kan je je studeerdagen gaan verdelen over je planning. Zelf verkoos ik om een vak volledig door te nemen op opeenvolgende dagen, maar daarna wel af te wisselen. Bijvoorbeeld op drie achtereenvolgende dagen vak A voor de eerste keer volledig instuderen, vervolgens vak B op 2 dagen volledig verwerken en daarna pas vak A voor de tweede keer vast nemen.
5. Bouw ontpanning en marges in
Studeren is heel intensief, dus het is belangrijk om hier en daar wat ademruimte in te bouwen. Op de dagen dat ik een examen moest afleggen plande ik in de namiddag meestal niets, tenzij het niet anders kon omdat ik de dag erna opnieuw een examen had bijvoorbeeld. Als het kon reserveerde ik hier en daar nog een extra halve of hele dag. Deze lege (halve) dagen maakten het veel gemakkelijker als er geschoven moest worden in mijn planning, bijvoorbeeld wanneer een vak meer tijd in beslag nam dan verwacht of als ik gewoon een mindere dag had en de achterstand weer moest goedmaken. In het beste geval bleef ik mooi op schema en kon ik de extra tijd gebruiken voor rust en ontspanning.
Lees hier meer over studeren met autisme/ADHD:
– Over plannen en bottum up studeren >>
– Over concentratie en energie >>